BTW en zonnepanelen

BTW terugvragen voor zonnepanelen

 Meestal regelt het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geplaatst voor u de BTW teruggave. Mocht dit niet het geval zijn, dan hieronder de wijze waarop u dat zelf kunt doen.

Uitleg regeling

Als je als particulier zonnepanelen koopt, kun je de btw op aanschaf en installatie (21 procent) terugvragen van de Belastingdienst. Bij een standaardpakket van 10 zonnepanelen (3.000 wattpiek) voor 4.400 euro levert dit 750 euro op. Hieronder lees je een eenvoudig stappenplan. Als je zonnepanelen op je dak legt, word je in feite een mini-energiebedrijfje en daarmee ‘ondernemer’. Dat heeft als voordeel dat je de btw die je voor je zonnepanelen betaald hebt, kunt terugvragen. Het terugvragen van de btw is eenvoudig en kun je goed zelf doen met behulp van onderstaand stappenplan. De procedure is in 2018 vereenvoudigd waardoor terugvragen nóg makkelijker is geworden.

Let op:

  1. het stappenplan dat hieronder staat, geldt alleen voor particulieren.
  2. vraag de btw binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar terug.
  3. zorg dat factuur van de zonnepanelen én de energierekening op dezelfde naam staan. Staat de factuur op jouw naam en de energierekening op naam van je partner, dan kan je de btw niet terugvragen.

Stap 1: Vul het formulier ‘Opgaaf zonnepaneelhouders’ in

Om de btw terug te krijgen, moet je je als ondernemer aanmelden bij de Belastingdienst. Dit doe je met het formulier Opgaaf zonnepaneelhouders , Formulier ‘Opgaaf zonnepaneelhouders’ voor particulieren (belastingdienst.nl), dat op de site van de Belastingdienst staat. Je kunt het formulier uitprinten, invullen en opsturen naar de Belastingdienst. Bij 1 vul je jouw gegevens in: je naam, het adres waar de zonnepanelen zijn geplaatst, je telefoonnummer, je burgerservicenummer en de factuurdatum. Bij 2 geef je aan wat het correspondentieadres voor de btw is (dat kan een ander adres zijn), en bij 3 onderteken je het formulier.

Stap 2: Reactie Belastingdienst afwachten

Na de ontvangst van jouw formulier stuurt de Belastingdienst binnen 10 werkdagen een brief ‘Vaststelling belastingplicht’. Daarin staat dat je als btw-ondernemer bent geregistreerd. Vervolgens krijg je binnen 10 werkdagen een gebruikersnaam en wachtwoord toegestuurd (in aparte enveloppen). Daarmee ben je klaar om digitaal je rekeningnummer door te geven en btw-aangifte te doen. Heb je na enkele weken nog geen brief of inloggegevens ontvangen? Bel dan de Belastingdienst (0800-0543) om te vragen wat er aan de hand is. Als je namelijk niet op tijd aangifte doet, kun je een boete krijgen. Het kan zijn dat het erg druk is bij de Belastingdienst en het daardoor wat langer duurt. Het kan ook zijn dat je geen (nieuwe) inloggegevens ontvangt als je in het verleden al ondernemer bent geweest (maar nu niet meer).

Let op: waarschijnlijk moet je digitaal aangifte doen, maar het kán zijn dat je een papieren aangiftebiljet ontvangt via de post. Vul die papieren aangifte dan in en stuur hem op tijd terug met de post .

Hulp bij het aanvragen van verduurzaming subsidie nodig?

De aanvraagformulier(en) zijn soms ingewikkeld. Wilt u daar ondersteuning bij neem dan contact op via verduurzamen@berkumenergieneutraal.nl, één van onze energiecoaches kan u daarbij helpen.

Op deze website maken we gebruik van cookies om u de beste surfervaring te geven. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met het gebruiken van deze website zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten